2020 2021 2022 2019 2018 2017 1992-01 2016 2023 2024

Přinášíme rozhovor se staviteli E2 a E3

Již po čtvrté se s Pěknými Prázdninami vracíme na Drábovnu, kde jsme pro Vás v letošním roce připravili hned dvě etapy. Protože jde o jeden z nejhezčích terénů u nás, tratě postavili naši zkušeňáci Dan Wolf a Filip Stárek. A abychom Vám přiblížili atmosféru těchto etap, maličko jsme kluky vyzpovídali. Neváhejte a náhledněte do toho, co Vás čeká, ještě předtím než vyrazíte druhou etapu.

Ahoj Dane, Filipe, na Drábovně neběháme poprvé, překvapil vás prostor něčím novým?

D: Jestli o nějakém lese mohu říct, že ho opravdu znám, tak je to Drábovna. Takže mě asi ničím prostor nepřekvapil. Vlastně letos překvapilo množství a velikost borůvek, které se v minulých letech moc neurodily. Vždy mě ale překvapí nová mapa a její pojetí, které je zase výrazně odlišné od mapy z posledních PP a umožní zase postavit jiné kontroly. Naopak některá vytipovaná místa kontrol jsem kvůli generalizaci využít nemohl.

F: Drábovnu znám dlouho, ale je tak členitá, že tam vždycky objevím nová místa. A zdá se mi, že se postupem času některé průchody zužují.

Jak jste si stavbu tratí rozdělili a jak jsou tratě koncipované?

F: Dan, jako největší znalec Drábovny, si vzal na starost výběr umístění kontrol a stavbu všech neveteránských kategorií, já pak veterány. To platí pro obě etapy na Drábovně. Drábovna je relativně malý a unikátní prostor, takže jsme se snažili, aby se závodníci jednak podívali do těch nejhezčích partií, ale také aby se tratě, postupy a kontroly v obou etapách pro danou kategorii lišily. Snad se to podařilo. U veteránů jsem preferoval technickou náročnost tratí, která je zde spojená i s fyzickou náročností. Předpokládal jsem, že veteráni nejedou na Drábovnu proto, aby běhali mimo hlavní skalní bludiště. Takže tratě budou určitě náročné a asi i delší než by krátká trať měla být, ale věřím, že atraktivní. Drábovna je výzva a nová mapa je kvalitní.

Kterou kategorii bylo nejobtížnější postavit? Došlo mezi vámi jako staviteli k nějakým neshodám?

F: Neshody ve stavbě tratí jsme s Danem neměli, hlavní koncepci jsme si domluvili předem. Spíš jsme to neustále konzultovali, bylo tam hodně náročných detailů. Obtížné je postavit ty kategorie, které stavíte později. Aby odpovídaly délky, neopakovaly se postupové vzorce (kontroly) a neztrácela se kvalita tratí. A nejstarší kategorie vás staví před volbu, do jakého terénu se je jako stavitel odvážíte pustit.

D: Pro mě bylo nejobtížnější postavit tratě pro malé děti a fáborky. Na mapě není příliš mnoho pěšin ani pro jednu etapu, natož pro dvě. Tratě tak využívají i jiné linie jako údolí a hřbety, na což nejsou děti u nás tak úplně zvyklé, ale věřím, že se s tím popasují dobře. V neděli budou moci kluci a holky z D/H10 využít dokonce dva postupy skrz obtížnější skalní rokle po fáborkách.

Kdy jste s přípravami tratí začali? Dokážete odhadnout kolik času vám příprava jedné etapy zabrala?

D: Začal jsem někdy v březnu, kdy jsem ustanovil koncepci obou etap, rozdělení kategorií do prostoru a vytipoval si místa kontrol. Intenzivně pracovat na jednotlivých tratích jsme pak začali až koncem června a finišovali na konci července.

F: Dan začal podstatně dříve než já, času to zabere hodně a počítat se to moc nedá.

Zkusili jste si některou z tratí sami zaběhnout?

F: Zkusil a i na základě toho jsem udělal nějaké úpravy.

D: Já tentokrát ne. Spoléhám na znalost lesa. Probíhal jsem si kontroly, testoval některé postupy, ale celou trať ne. Hlavní tratě jsem si ale nechal důkladně otestovat našimi elitními běžci a připomínky zapracoval.

Máte nějaké tipy na vítěze v elitních kategoriích? Kolik minut byste ztratili na vítěze i přesto, že jste si trať sami postavili?

D: Česká reprezentace je na kempu v Tatrách a žádní zástupci vyloženě světové špičky ve startovce letos zatím nejsou, takže věřím, že bych dostal fyzicky tak do tří minut, záleží, jak moc se bude chybovat. Ono je to dvousečné, znalost terénu je sice podstatná výhoda v dohledávkách, ale při volbách postupů to člověka často táhne spíše známými místy a mnohdy nevyhodnotí volby správně s potřebným odstupem. Za hlavní favority tipuji Dana Vandase, Baptista Rolliera, Matouše Fürsta, Matthiase Kretschmara či Honzu Petrželu, resp. Aničku Štičkovou, Kamilu Gregorovou, Petru Landovskou, Majku Pospíšilovou či Moniku Doležalovou.

F: U veteránů budou myslím velké rozdíly v rámci jedné kategorie, jakmile ztratíte plynulost a kontakt s mapou, tak ztráta i fyzická náročnost rychle narůstá. Nemám teď v pořádku koleno, takže ztráta na vítěze by zde byla i přes znalost trati.

Co byste závodníkům vzkázali? Mají si na něco dávat pozor?

F: Běžte si to užít a berte Drábovnu jako výzvu! Mapa je podle mne výborná, ale je potřeba se s ní sžít, tak opatrně v úvodu. A ne každý průchod je pro každého, ale ke každé kontrole se dostanete.

D: Určitě si dávejte pozor na hluboké průchody a propady do pískovcových puklin, mnohde zákeřně schované v borůvčí. Rozhodovat bude spíš plynulost než bezhlavá rychlost. Užijte si to.

Moc děkujeme za rozhovor a stavitelům přejeme spoustu spokojených závodníků!


Publikováno: 20. 8. 2020